Friday

belajar benda baru =)

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera...

Terlebih dahulu sebelum memulakan post pada hari ini, marilah sama2 mendoakan penumpang dan anak kapal MH370 yang dipercayai penerbangannya telah berakhir di Lautan Hindi. Kisah ini mendapat tempat di seluruh dunia memandangkan permulaannya seperti sebuah misteri. Allah jua yang mengetahui segalanya. Tiada siapa yang tahu kenapa, mengapa dan apa yang sebenarnya terjadi dan sebagai manusia biasa, saya juga masih berharap ada keajaiban berlaku dan saya juga sangat ingin tahu kenapa kapal itu disitu. Namun, tiada daya dan kekuatan dan kita sedar betapa ceteknya ilmu manusia ini dibanding dengan kuasa Allah. 

Hentikanlah tuduh menuduh yang tidak berasas, spekulasi2 yang tidak masuk akal, pertanyaan2 yang tiada jawapan dan sama2 menginsafi apa yang berlaku. Ini semua kuasa Allah. Semoga ada hikmah yang tersembunyi dalam kisah duka ini. Dari Allah kita datang dan kepada Allah jua tempat kembali. Walaupun tidak ada kena mengena dan tidak mengenali sesiapa di dalam MH370 tersebut tetapi hati ini tetap tersentuh dengan berita yang dukacita ini. Semoga waris semua penumpang dan anak kapal yang berada dalam MH370 itu terus tabah menjalani hari2 mendatang. Semoga kotak hitam akan ditemui dan insyaAllah dari situ segalanya akan terjawab. Allah adalah sebaik baik perancang. Wallahualam...

Now, back to my real story...

Habis je bulan ini maka genaplah hampir 4 bulan dari tarikh saya grad sebagai seorang penganggur terhormat. Huhu... Bukan tak usaha cari kerja, tapi majoriti syarikat memerlukan pengalaman. Jadi, sebagai seorang fresh graduate ijazah, sama sekali tak layak untuk kerja2 berkenaan. Kalau ada kerja pun memang sangat banyak persaingan sebab majoriti memang fresh graduate kan dan satu lagi masalah tak ada kenderaan nak pergi. Nak masuk kerja kerajaan, memang lagilah tak layak. Kalau tak ada orang dalam atau cable yang kuat, mustahil untuk dapat. Entahlah... tak ada rezeki lagi. Mungkin ada sesuatu yang lebih baik menunggu di masa akan datang. Buat sementara ini kerja sebagai Research Assistant (RA) kepada lecturer di UiTM Shah Alam. Upah tak banyak tapi bolehlah nak tampung perbelanjaan bulanan. InsyaAllah... Sesiapa yang ada kerja kosong sila inform... Huhu... (Sangat Desperate)

Dalam masa tak kerja dan duduk rumah ini, petang2 main badminton. Pagi dan malam menghadap laptop. Tengok movie, main game, edit2 gambar dan download2 apa2 yang best. So minggu ni tergerak la hati nak explore benda baru. Tapi benda ni sebenarnya dah lama. Haha... But still new to me... Huhu... Benda baru tu Adobe Illustrator dan Macromedia Flash... Adobe Illustrator tu nak buat watermark, kartun2 dan Flash tu nak buat movie, animasi, game dll. Everything can be learn through your fingertips nowadays so antara nak dengan tak nak je. 



Ni watermark yang berjaya dihasilkan guna Illustrator. Comot sikit tapi as a beginner, saya puas hati dengan hasil kerja yang tak seberapa ni. Hahaha. Berhari2 jugaklah explore untuk buat benda sesimple ni. Lastly, berjaya jugak menghasilkan sesuatu. Tapi Illustrator tu problem pulak tak boleh save. Asal nak save je mesti terus terpadam. So copy watermark yang dah siap ni masuk dalam Photoshop maka baru dapat save.

Yang kedua belajar buat animasi yang simple2 guna Flash. Memang best kalau kreatif. Macam2 boleh buat. Kalau tak kreatif macam jadi masalah sikit la kot. Tapi tak apa. Hendak seribu daya. Ilmu boleh dicari. So saja try. Yang first tu saja nak cuba2. Memang tak cantik la. Haha. Tapi, budak baru belajar kan. Proud of myself. Second tu konon2 nak buat banner untuk blog ni nak letak kat header tapi tak tau la plak macam mana nak masukkan. Banyak dah search cara dia tapi tak ada yang berjaya lagi. Nanti akan try masukkan jugak sehabis daya. Huhu... So try masukkan kat post je la. Harapnya berjaya. Kalau dapat tengok kat bawah ni means berjaya la tapi kalau tak dapat will be search for the next method.

So, akhir kalam untuk post kali ni, nak komen, nak marah, nak perli or nak apa2 je gunalah bahasa yang yang budiman jangan guna bahasa kurang sopan kerana bahasa yang digunakan mencerminkan peribadi anda. Don't become a keyboard warrior that seeks for people's attentions. See you next time... Wassalam...





0 Comments:

Post a Comment



 

...MY JOURNEY... Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review