Saturday

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera... Semoga kalian sentiasa dalam rahmat yang Esa...

Hari ni saja nak post something kat blog ni... Kesian pulak dah lama ditinggalkan since last year bila busy dengan final sem... Tambahan pulak masa tu internet macam *** . So, di kesempatan masa yang terluang bila dah habis belajar ni, cubalah untuk kembali aktif walaupun dulu2 tak adalah aktif mana pun... =) Tapi, sekurangnya blog ni tak dibiarkan berhabuk...

Just wanna share a story with you guys...
On 7th April 2014, I went for an interview with this one company that related to town planning background. But, with deep sadness, I can say that I'm not being accepted to work there for several factors. First, they were looking for someone with related working experiences. So, since I'm fresh graduate I didn't fit it. Second, they want someone who are able to communicate well in English. So, once again I didn't fit the requirement. Third, they said that I'm lack of confidence level. Huhu... And lastly, they said that they didn't see my vision and my mission towards future planning. Am I???

Its ok... Mungkin rezeki kat tempat lain... Have faith in Allah... He knows well... =)

Tapi, apa yang buat diri ini rasa macam nak berfikir sejenak ialah bila mereka (yang interview tu) tanya, "Kenapa awak masuk planning? Awak memang minat ke?" Then, aku jawab, "Tak minat, sebab saya minat bidang kira2. Tapi dah rezeki dapat offer dari course Town Planning so nak tak nak kena la terima sebab peluang takkan datang dua kali," Then mereka kata, "Awak sepatutnya belajar apa yang awak minat awak tak boleh terima je apa2 sebab itu nampak macam awak ni tak ada pendirian."

Ok. Statement ni terasa nak marah. Apa pulak kena mengena pendirian hidup aku dengan apa yang aku belajar? Aku tak faham. Pandangan aku lain dari mereka2. Biar aku jelaskan.

Lepas SPM 2007, mestilah kena isi borang UPU. First choice aku adalah Bidang Akaun. Town Planning ni aku letak ditempat keempat sebab masa tu rasa nama macam sedap je. Tapi disebabkan background study aku tak ada kena mengena dengan akaun so aku tak dapat offer dari bidang akaun walaupun itu adalah apa yang aku minat dan itu jugak pilihan aku yang pertama. Background study aku ialah Sains Teknikal. Since Sains Teknikal ni ada kena mengena sikit je dengan Town Planning, macam adalah basic dia, maka aku dapat offer dari bidang tu.

So, secara logiknya, patut ke aku tolak tawaran bidang Town Planning yang aku dapat offer sebab aku kejar bidang akaun yang aku pun tak tau akan dapat offer atau tak memandangkan aku tak ada basic langsung dalam akaun? Kalau result SPM memang first class, mungkin berani jugak kot nak tolak2 tawaran bagai ni. Tapi disebabkan result SPM yang suam2 kuku tu aku rasa macam tak ada hak nak tolak. Haktuih mungkin ada. Jadi kat sini pilihan dia antara minat atau peluang depan mata? Kalau diikutkan hati memang taknak la sebab aku tak tau pun bidang Town Planning tu apa. Tapi, pelan2 kayuh la kan dan Alhamdulillah, aku berjaya habiskan jugak belajar dalam course tu.

Kenapa masa SPM aku tak ambil akaun? Sebab kat sekolah aku tak ada cikgu yang ajar subjek tu. Aku sekolah asrama.  So, subjek SPM memang yang dah ditetapkan. Kalau aku nak jugak ambil akaun tu, aku kena belajar sendiri. Tapi, tak payah lah nak tunjuk hebat kan nak belajar sendiri pulak sebab memang takkan boleh punya. Huhu... So kat sekolah aku tu ada tiga teras je... Sains Agama, Sains Tulen dan Sains Teknikal (bidang aku). So, since aku tak minat subjek sains makanya Sains Teknikal adalah pilihan terbaik sebab dia tak ada subjek biologi. 

Selalu orang kata tak minat, tak payah buat. Bagi aku, minat tu memang kena tolak la tepi sebab dalam zaman maju sekarang ni, dengan ramai sangat student yang pandai, persaingan nak masuk U tu sangatlah tinggi, dengan macam2 faktor yang berkaitan lagi, aku tak rasa minat tu adalah faktor utama yang perlu diambilkira untuk sambung belajar. (NI UNTUK RESULT STUDENT YANG BIASA2 YE, BUKAN YANG CEMERLANG, GEMILANG DAN TERBILANG). Kalau dapat bidang yang kau minat, Alhamdulillah. Tapi, kalau tak dapat? Takkan lah nak reject offer. So, memang kau tak akan tolak la.

Satu, kalau tolak, tak mungkin dapat offer kali kedua. Kedua, kalau dapat offer sekalipun mungkin akan dapat lambat berbanding orang lain. Dapat pelajar ambilan kedua pun dah sedih sebab dah tau lambat dari kawan2 lain. Kang tengok kawan2 lain semua dah grad, kau je lagi terhegeh2 nak habiskan belajar. Ni aku tak kutuk, ye tapi realitinya memang macam tu. Hanya orang yang berhati kental je boleh lalui benda macam ni tapi orang tu bukan aku la. Orang sekarang ni kalau boleh habis SPM nak ada PHD terus sebab nak cepat2 habis belajar. Lepas tu nak kerja, lepas tu nak kahwin dan macam2 lagi seangkatan dengannya. Kan?

Bagi aku, apa saja peluang melanjutkan pelajaran yang ada dan yang dapat, kau kena grab it.  Walaupun offer tu dari bidang yang kau tak pernah tau dan tak pernah ada interest in it. Sebab apa? Sebab kalau setakat kau sorang yang tolak, pihak U terbabit boleh gantikan tempat kau dengan orang lain. Berpuluh ribu lagi orang kat luar sana yang berebut nak masuk U. So, bila kau dah dapat offer tak payahlah nak fikir minat tak minat, yang penting kau sambung belajar. Dah rezeki kat bidang tu. Betul tak? Aku rasa kalau aku tolak offer belajar ni dulu atas dasar tak minat, mungkin sekarang ni aku masih menggenggam SPM yang tak seberapa tu je. Rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari.

Aku memang tak setuju dan takkan setuju bila orang kata kena buat apa yang kita minat. Memang la betul kalau tak minat, memang tak boleh buat. Tapi, kadang2 yang kita tak minat tu lah yang kita dapat. Dalam kes aku, aku memang tak suka Town Planning ni tapi mungkin kalau aku dapat offer dari bidang akaun pun aku takkan berjaya. Sebab bagi aku, kejayaan ni bukan ditentukan oleh bidang apa yang kau pelajari tapi sejauh mana kau berusaha untuk berjaya. Barangkali sesuatu yang kita benci tu adalah yang terbaik untuk kita dan barangkali sesuatu yang kita suka tu adalah yang terburuk untuk diri kita. Wallahualam...

So nasihat aku, sukalah apa yang kita ada dan dapat walaupun kita tak ada dan tak dapat apa yang kita suka. Perancangan Allah itu adalah sebaik-baik perancangan. See u later guys... Wassalam... 




















  

0 Comments:

Post a Comment



 

...MY JOURNEY... Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review